Vad har Arvid Nordquist, Brio leksaker och Svenska Dagbladet gemensamt?

20 Feb

Vad har Arvid Nordquist, Brio leksaker och Svenska Dagbladet gemensamt?

Jo, dessa tre företag firar 130
år just i år. Tre företag, tre olika branscher, grundade av starka
entreprenörer med viljan att bygga något bestående. Av dessa tre återstår
endast Arvid Nordquist i dag som familjeföretag. Där firas det med lite extra
stolthet genom att lansera ett nytt mörkrostat kaffe som namngivits med
anledning av jubileet – Arvid Nordquist 130.

Sedan starten 1884 har familjeföretaget Arvid Nordquist stått på
stadiga ben genom två världskrig, börskrascher, motbok och hårdnande konkurrens
från internationella koncerner. Kvalitet är fortfarande familjeföretagets
ledstjärna, precis som för 130 år sedan, men definitionen av begreppet har
utvecklats med tiden och frågor som miljöhänsyn och socialt ansvar blir allt
viktigare.

–   Det är viktigt att leva med sin tid, inte
luta sig tillbaka utan fortsätta vara hungrig och nyfiken, och samtidigt vara
villig att kämpa för det man tror på, förklarar Anders Nordquist, tredje generationens
ägare och VD för Arvid Nordquist HAB.

Miljö, hållbarhet och socialt ansvar har blivit en naturlig del av
svenska företags vardag. Kraven från kunder, medarbetare och konsumenter
ökar.  Arvid Nordquist
har länge arbetat aktivt med att minska sin förbrukning av energi, fossila
bränslen och förpackningsmaterial och ökat volymen av ekologiska
produkter.  Sedan flera år klimatkompenserar
företaget för den klimatpåverkan som produktionen av företagets kaffe medför.  

– 
Det är först på senare tid som
miljöarbetet satts in i ett globalt perspektiv och samtidigt ändrat namn till
hållbarhetsarbete. Tittar vi tillbaka har vi gjort många åtgärder som vi trott
på som i efterhand visade sig vara rätt ur ett hållbarhetsperspektiv. I dag ser
vi mer strategiskt på arbetet, fortsätter Anders.   

1884 kostade de exklusiva kaffebönorna 70 öre kilot i Arvid
Nordquists lilla delikatessbutik, ett högt pris på den tiden men ändå
vallfärdade man till Östermalmsbutiken för att handla. Trots att prisbilden
idag är en annan, är företagets syn på kvalitet fortsatt densamma enligt VD
Anders Nordquist.

–   Vi har
alltid varit hängivna att producera och representera varor med hög kvalitet, i
det hänseendet har väldigt lite ändrats från det att min farfar öppnade sin
butik till det arbete vi gör här idag. Vi har inte fokuserat på vad
kaffebönorna kostar att köpa in utan hur vi kan producera det bästa kaffet vi
kan. Jag tror det är största förklaringen till vår framgång och att företaget
är aktivt, nu på Nordisk basis, 130 år senare.

Jubileet firar Arvid Nordquist bland annat genom ett nytt extra
mörkrostat kaffe som helt enkelt döpts till 130. Kraftig fyllighet och mindre
syra. Ett riktigt mörkt kaffe som lämpar sig fint till de som föredrar att
dricka sitt kaffe med mjölk.

För mer information:

Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist kaffe, tel. 0708
761 880,
erica.bertilsson@arvidnordquist.se

Arvid
Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens
smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget
lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till
detaljhandeln, restauranger och grossister. Smakupplevelsen är central för
Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och
levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Arvid Nordquist arbetar
aktivt med att minska sin påverkan på miljö- och människa gm bla certifiering,
identifierade miljömål, utbildning och klimatkompensation. Företaget har 160
medarbetare i samtliga nordiska länder och försäljningen 2013 uppgick till 1
644 MSEK. Läs mer på www.arvidnordquist.se.

 

 

Lämna en kommentar